Ha már túlestünk a rendszerrel való első találkozáson és megtudtuk hol milyen szoftverek, harverek működnek, akkor ideje gondoskodni az adminisztrációról. De mit is kellene adminisztráljunk?
Hálózati rajz
Lényegében egy térkép az irodáról és arról, hogy a hálózati kábelek merre futnak, hol vannak végpontok (csatlakozók), hol vannak hálózati elosztók (routerek, switchek) és egyéb hálózati eszközök. Ennek a rajznak csak a fixen rögzített, vagy beépített elemeket érdemes tartalmazni, így a munkaállomások helyét nem. Egy iroda átrendezés esetén rajzolhatnánk újra. :)
Szoftvernyilvántartás
Ezzel a témával bővebben is foglalkozunk a blogon kölün sorozatban. Itt olvashatsz bővebbet a szoftvernyilvántartásról.
Adatkezelési szabályzat
Ez a dokumentum megmondja, hogy milyen adatokat hogyan tároljunk, azokhoz kinek/kiknek kell hozzáférés, milyen módon készüljön biztonsági mentés róluk, stb.
Illetve nem árt kitérni ebben arra is, hogy a pendriveokat és más adathordozókat hogyan kell(ene) a felhasználóknak kezelniük. Gondolk arra, hogy ne másolja fel az összes ügyfél bizalmas adatait egy pendrivera és ne vigye haza, "mert otthon még dolgoznék rajta"... stb.
Külső és belső kiszolgálók információinak nyilvántartása
Mi tartozik ide? Lényegében minden olyan információ, ami valamilyen szerverhez kapcsolódásban nyújt segítséget. Pl: Internet kapcsolat, levelező szerver beállítások, web tárhely és FTP beállítások, stb.
Felhasználói hozzáférések nyilvántartása
Ez nem maga a számítógépen rögzített hozzáférési jogosultságok listája, hanem egy egyszerű táblázat, amiben az oszlopok a feladatokat, a sorok a felhasználók neveit tartalmazzák. Egyszerűen alkalmazva egy X jel kerül mindenhova, ahol a felhasználónak van hozzáférése.
Nem egy komolynak tűnő nyilvántartás, mégis eléggé hatékony és minden munkatárs számára egyértelmű, felfogható. Ez jó, mert ha megértik és látják a felhasználók, hogy mihez és mihez nem férhetnek hozzá, akkor gyorsan jelezni fogják az esetlegesen tévesen felvázolt helyzet. Legjobb ezt egy minden munkatárs jelenlétével megtartott értekezleten bemutatni, így ott a cégvezető is láthatja kinek mi a gondja és egy helyen orvosolhatja azokat.
Biztonsági mentés rendje
Igen fontos dokumentum, mert ez rögzíti, hogy milyen rend szerint zajlik a biztonsági mentés. Mitől, mikor, milyen gyakran, hova történik mentés. Ezek a leglényegesebb információk. Midezek mellett meg lehet még adni a mentés módját is, illetve a szoftver vagy hardver nevét ami a mentést készít.
Szintén érdemes bemutatni a munkatársaknak is, hogy tisztában legyenek vele mikor készül mentés a munkájukról. Segíthet megelőzni az adatvesztést.