Akinek esetleg nem világos elsőre, a címben némi irónia is érezhető. Tessék érezni!
A post azon felindulásból született, hogy mostanában egyre több magyar nyelvű spamet kapok. Igen, spamet. Nem reklámlevelet, mert valahogy nem érzem reklámnak az efféle megnyilvánulást. A minap éppen zsírégető klubba kaptam meghívást. A céges címre. Merthogy oda lehet küldeni ész nélkül spameket a magyar törvények szerint.
Az, hogy a törvényalkotóknak semmi közül nincs az e-mailezéshez csak egy dolog. Szegények bizonyára nem tudtak elérni egyetlen szakmai szervezetet sem, vagy nincs e-mail címük. Hogy is lenne, hiszen a rengeteg törvény megalkotása közben kinek van ideje e-mailezni? Igaz. Na de mindegy, nem ez a lényeg.
A lényeg: a magyar törvények megengedik, hogy céges e-mailcímet szarrá szpemmeljék az erre felesküdöttek. Ez van. És lássuk most a másik végéről a dolot.
Vajon marketing szempontból mennyit ér ez?
Vagyis milyen hasznot hozhat vajon a zsírégető klubnak, ha elküldi az üzenetét 500.000 férfi vállalkozónak? Engem valahogy nem érintett meg különösebben a termékük, szolgáltatásuk. Én szeretem a kocka alakú hasam, így ahogy van. Nem akarok zsírt égetni. A zsír büdös égés közben.
Egy dolgot viszont megjegyeztem magamnak: ettől a cégtől SOHA nem fogok semmit rendelni.
Azt értem, hogy a spamelés olcsó, azt is értem, hogy egy tudatlan marketinges vagy cégvezető elhiszi, amit a jóskapista mond neki: spamelni olcsó és hatékony, meglásd Karcsikám, ezrek fognak rendelni! - na igen... ezrek biztos fognak rendelni, de a többi 498.000 ember biztosan valami egyéb ok miatt nem rendel. Lehet, hogy azért mert nem célcsoport, lehet, hogy azért, mert spameltél Karcsikám!
Mielőtt bárki spamelésre adná a fejét...
...mert spamelni nagyon egyszerű dolog, higgyétek el nekem - az előtt érdemes átgondolni: ha 10% rendel és 90% elküld anyámba, akkor vajon ez megérte imázsépítés szempontból? Behozza a 10% azt a reklámköltséget, amit eddig márkaépítésre költöttél és most jól elba... elspamelted? (A 10% egy igen magas érték és valószínűbb egy ilyen spam esetében a 0,01%-os hatékonyság.)
Érdekesség
Vajon miért nem kapok a Coca-Colatól, a McDonald's-tól, a Nike-tól vagy a Henkeltől spamet? Vajon miért csak remek befektetésekről, viagráról, xanaxról, olcsó rolexről és remek póker nyerési lehetőségekről kapok spamet? És persze zsírégető klubokról...
Lehet, hogy a Coca-Cola, Meki, Nike vagy Henkel nem engedheti meg magának a 100ezres vagy milliós e-mail címlisták megvásárlását? Minden bizonnyal. Ők tudják, hogy a drága pénzen felépített márkaneveket nem lenne jó dolog 1 pillanat alatt romba dönteni holmi olcsó "hirdetési lehetőséggel".
Kedves Magyar Vállalkozó!
Ne szpemejjé le!
...és most lehet mondani az őszintét...